Fanny Heuten

Artistieke visie

Als docente:

Fanny Heuten geeft al meer dan 24 jaar lessen en workshops in binnen- en buitenland en is vooral bekend om haar passionele, eigenzinnige en uitgesproken manier van lesgeven.

Ze is een passionele danseres, reeds 27 jaar intensief, onderzoekend en gefascineerd door Afrikaanse dans, waarbij het steeds op zoek gaan naar een eigen lichaamstaal en kleur een groot deel uit maken van de choreografische composities gebruikt in haar lessen en workshops.

Haar focus ligt vooral op Afrikaanse dans, maar gedurende de jaren ging haar interesse ook uit naar andere dansstijlen, waar ze zich intensief in verdiepte en waardoor ze een heel eigen en unieke dansstijl ontwikkelde.

In haar lessen & workshops besteedt zij enerzijds aandacht aan het geaard zijn, het ontwikkelen van ritmegevoel, impulsen, loslaten, isolatietechnieken en het ontwikkelen van je eigen danstaal.

Anderzijds is de repetitiviteit van basisbewegingen belangrijk om te komen tot de essentie van Afrikaanse dans: het opnemen, laten doorstromen en geven van energie. De beleving staat los van de techniek en is zeer persoonlijk. Centraal staat het zich eigen maken van de beweging en deze bevrijdend beleven.

Afrikaanse Dans is vanuit de traditie een sterke bewegingstaal, daarom vormen naast de techniek, de uitdaging je eigen kleur te ontdekken, je lichaamstaal ontwikkelen, expressie en emoties in dans leggen, en grenzen verleggen dan ook een groot onderdeel van de lessen & workshops.

De interactie tussen dansers en muzikanten is essentieel in de workshops en lessen. Daarvoor doet Fanny steeds beroep op een professioneel team van muzikanten.

Als choreografe:

Elk kind is een kunstenaar. Het probleem is om er een te blijven als je groot wordt.“(Pablo Picasso)

Fanny ziet haar werk als choreografe poëtisch en expressief. Zichzelf en de dansers steeds uitdagen en grenzen opzoeken, zowel fysiek als mentaal.

Haar inspiratie haalt ze uit haar levenservaring, waarbij ze op zoek gaat naar thema’s die haar raken en haar uit haar comfortzone halen.

Het doceren aan vele, hoofdzakelijk vrouwen gedurende de laatste 25 jaar heeft haar enorm gefascineerd en geïnspireerd.

In haar creaties werkt ze met dansers die vanuit hun verbeeldingskracht en innerlijke drijfveer gedurende het hele proces getraind worden om zich een bewegingstaal eigen te maken en het publiek te raken met al hun kracht en kwetsbaarheid. Dans gekoppeld aan een extreme theatertaal. Geen chronologische verhalen, en evenmin dansstukken waarin het puur om mooie bewegingen gaat, wel expressie, poëzie, rauwheid, schoonheid, lelijkheid…Ruimte en tijd laten voor twijfel, verbeelding, nadenken, interpretatie, bij de dansers, het publiek en ook bij haarzelf.

De dansers maken als het ware een reis langs alle basisemoties waarin ze zich dans, een extreme bewegingstaal, improvisatie en theatertaal eigen maken. Het onderzoek tijdens het creatieproces is van belang, zodat de dansers de tijd hebben om hun verbeeldingskracht en bewegingstaal te ontwikkelen.

Beïnvloed door verschillende stijlen is het resultaat een mix van dans & theater, een fascinatie voor lelijkheid & schoonheid, dromen & werkelijkheid.

Biografie

Fanny Heuten geeft al meer dan 24 jaar lessen en workshops in binnen- en buitenland en is vooral bekend om haar passionele, eigenzinnige en uitgesproken manier van lesgeven.

Ze kende haar opleiding bij Bea Dobbelaere, één van de pioniers van Afrikaanse dans in Vlaanderen. Haar grootste inspiratie haalde ze in het buitenland bij leraars zoals Koffi Kôkô, Norma Claire, Irène Tassembedo, Patrick Acogny, Vincent Haris Do, Georges Momboye, Elsa Wolliaston, …alsook in de befaamde “Ecole des Sables” Toubab Dialow, Senegal

Haar focus ligt vooral op Afrikaanse dans, maar gedurende de jaren ging haar interesse ook uit naar andere dansstijlen, zoals Argentijnse Tango, Hedendaagse dans, Flamenco, Salsa … waarin ze zich intensief verdiepte, en waardoor ze een heel eigen en unieke dansstijl ontwikkelde.

In 1993 was ze medeoprichter van Carte Blanche vzw, een dans- en muziekschool voor andere culturen, waar ze gedurende 23 jaar mee de artistieke leiding op zich nam en cursussen, workshops, projecten en dansfestivals organiseerde in binnen- en buitenland.

In 2007 richtte ze de Murga “Sentimento Verde” op, bestaande uit 40 percussionisten en 40 dansers, welke ze bleef coachen tot 2011.

In 2011 richtte ze haar eigen danscompagnie “Ssst …un ange passe” op.

Daarmee bracht ze in 2012 haar eerste productie: “Je danse …ma vie” .

In 2013 creëerde ze voor de Zomer Van Antwerpen samen met regisseur Hassan Khayoon de productie “Upstream”

In 2016 werd ze medeoprichtster van Stage Rumours.